E-mail marketing in de toekomst: Trends en tips

E-mail marketing in de toekomst: Trends en tips
7 mei, 2018 master

Zopas werden twee research rapporten uitgebracht die allebei interessante en complementaire inzichten boden inzake de huidige stand van zaken rond e-mail marketing, en de toekomst die we tegemoet gaan. In dit artikel geven we een overzicht van enkele van de meest frapante resultaten.

De volledige resultaten kan u bekijken via de volgende links:

Email marketing draait om betrokkenheid, niet om groei

Indien iemand nog nog merkt dat hij of zij afgerekend wordt op de groei van de mailinglijst, stop meteen.  Een imposante groei van van de lijst is geen belangrijke maatstaf.  Het is integendeel een valse maatstaf die de resultaten van je e-mail campagnes helemaal scheef trekt.

Maak komaf met niet-betrokkenen, lanceer een re-engagement campagne, implementeer systematische saneringsmethodes en wees agressief in het afsnijden van dode takken.  Als je baas het niet begrijpt, stuur hem dit artikel, samen met onze contactgegevens.

Belangrijkste redenen waarom abonnee's zich uitschrijven

Abonnee ontving te veel of niet relevante mails 67%
Abonnee was niet langer geïnteresseerd in het merk 65%
E-mails of website vertonen niet goed op een smartphone of tablet 51%
Slechte customer service ervaring met het merk 41%
Mobile app van het merk werkte onvoldoende 40%

De eerste twee redenen zijn niet echt verrassend te noemen.  De derde  (E-mails of website vertonen niet goed op een smartphone of tablet) is beangstigend, want dat hebben we toch grotendeels zelf in de hand.

E-mail marketing wordt veel technischer

Hoe up-to-date is je e-mail/web ontwikkelaar?  Wat is de schermgrootte van de laatste nieuwe devices?  Hoeveel retina pixels heeft het, en hoe optimaliseer je je mails hiervoor?

Een kleine test: vraag je ontwikkelaar naar minstens 4 eigenaardigheden van het laatste nieuwe Samsung toestel (niet Android, Samsung) dat een absolute invloed heeft op de leesbaarheid.

Kennis van dit soort zaken heeft een grote impact op betrokkenheid, en het is aangewezen om een e-mail tool te gebruiken die ervoor zorgt dat je zorgvuldig opgestelde nieuwsbrief door de lezer wordt ervaren zoals bedoeld, in een landschap van constant evoluerende operating systems en devices.

De compliance regels zijn veranderd

Databeveiliging, privacy en transparantie zijn brandende onderwerpen geworden voor consumenten, klanten, ondernemingen en overheden dankzij nieuwe, strikte wetten die marketeers wereldwijd beïnvloeden.

Met de komst van GDPR zal elke organisatie die mails wil versturen naar Europese bestemmingen, waar zo zelf ook gevestigd zijn, GDPR compliant moeten zijn.   GDPR heeft strenge regels rond toestemming en beheer van persoonlijke gegevens, en er is de nooit eerder geziene dreiging van boetes voor wie deze regels niet naleef.  Non-compliance kan leiden tot boetes van €20 miljoen, of 4% van de wereldwijde omzet indien dit getal hoger is.

De toekomst

Beide rapporten bevatten voorspellingen voor de toekomst gebaseerd op een combinatie van enquetes en de opinies van experten.  Bij deze de  meest in het oog springende:

Creatie van interactieve email content 44,1%
Focus op personalisatie 39,5%
Kortere, behapbare inhoud 29,1
Beter verhalen 24

Zoals je kan zien in de eerste regel: we kunnen niet meer gewoonweg vertellen aan onze klanten.  Interactiviteit is de allereerste focus want het creëert betrokkenheid.

Dit soort eigenschappen staan klanten interactie toe met de e-mail vanuit de inbox: het openen van een drop-down menu, vertonen van verborgen afbeeldingen of tekst, of een item meteen toevoegen aan een winkelkarretje en van daaruit meteen naar de checkout pagina.

Google is reeds bezig met interactiviteit op hun platform: Gmail heeft aangekondigd dat ze ondersteuning zullen voorzien voor dynamische inhoud en interactive e-mails.  Ook al zal deze evolutie nog behoorlijke beperkingen hebben, toch is het een teken dat interactiviteit de nieuwe norm wordt.

Verder moeten we onze klanten aanspreken met relevante, persoonlijke, bondige en menselijke verhalen en inhoud.